فعالیت های عرفان
نام :عرفان
----------------------------------------------------------------------------------------------------
عملکرد عرفان در حلقه صالحین
----------------------------------------------------------------------------------------------------
وَ جَعَلَنِی مُبارَکاً أَیْنَ ما کُنْتُ وَ أَوْصانِی بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ ما دُمْتُ حَیّاً
و هر جا که باشم مرا وجودى پربرکت قرار داده; و تا زمانى که زنده ام، مرا به نماز و زکات توصیه کرده است.
سوره مریم ایه 31
92/10/08
دو:
وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها
خانواده خود را به نماز دستور ده; و بر انجام آن شکیبا باش
سوره طه آیه 132
92/10/15
اگر دوست دارى که خداوند عمرت را زیاد کند، پدر و مادرت را شاد کن.
وسائل ج18ص372
92/10/15
چهار:
رسول اکرم(ص) می فرماید:
(نِعمَتانِ مَجهولَتان: الصِّحّةُ وَالاَمان)
سلامت و امنیت دو نعمت پنهان انسان از سوی خداوند متعال است.
92/10/29
امام على علیه السلام :
اَلحَسَدُ یُضنِى الجَسَدَ ؛
حسد، بدن را فرسوده و علیل مىکند.
غررالحکم، ح 943
92/11/07
شش:
پیامبر(ص) و کودکان
گروهی از کودکان مشغول بازی بودند. ناگهان
با دیدن پیامبر(ص) که به مسجد می رفت، دست از بازی
کشیدند وبه سوی حضرت دویدند واطرافش را گرفتند. آنها دیده بودند
پیامبراکرم(ص)، حسن وحسین (ع) را به دوش خود
می گیرد و با آنها بازی می کند. به این امید، هریک دامن پیامبر را گرفته،
می گفتند: « شترمن باش»!
پیامبر می خواست هرچه زودتر خود را برای
نماز جماعت به مسجد برساند، امّا دوست نداشت دل پاک کودکان را برنجاند.
بلال در جستجوی پیامبر از مسجد بیرون آمد، وقتی جریان را فهمید خواست بچه
ها را تنبیه کند تا پیامبر را رها کنند. آن حضرت وقتی متوجه منظور بلال شد،
به او فرمود:
« تنگ شدن وقت نماز برای من از این که بخواهم بچه ها را
برنجانم بهتر است.»
پیامبر از بلال خواست برود واز منزل چیزی برای
کودکان بیاورد.بلال رفت وبا چند دانه گردو برگشت. پیامبر(ص) گردوها رابین بچه هاتقسیم کرد، وآنها راضی وخوشحال به بازی خودشان
مشغول شدند.
92/11/13
هفت:
اُتْلُ
ما أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتابِ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ
تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللهِ أَکْبَرُ وَ اللهُ یَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ
آنچه را از کتاب (آسمانى) به تو وحى شده تلاوت کن، و نماز را برپا دار، که نماز (انسان را) از زشتیها و اعمال ناپسند باز مى دارد، و یاد خدا بزرگتر (و برتر) است; و خداوند آنچه را انجام مى دهید مى داند.
سوره عنکبوت آیه 45
92/11/20
هشت:
عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (ع) قَالَ لِکُلِّ صَلَاةٍ وَقْتَانِ أَوَّلٌ
وَ آخِرٌ فَأَوَّلُ الْوَقْتِ أَفْضَلُهُ وَ لَیْسَ لِأَحَدٍ أَنْ
یَتَّخِذَ آخِرَ الْوَقْتَیْنِ وَقْتاً إِلَّا مِنْ عِلَّةٍ وَ إِنَّمَا
جُعِلَ آخِرُ الْوَقْتِ لِلْمَرِیضِ وَ الْمُعْتَلِّ وَ لِمَنْ لَهُ عُذْرٌ
وَ أَوَّلُ الْوَقْتِ رِضْوَانُ اللَّهِ وَ آخِرُ الْوَقْتِ عَفْوُ
اللَّهِ»؛
امام صادق(ع) فرمود :
برای هر نمازی دو زمان قرار داده شده است. اول وقت و آخر وقت؛ فضیلت در اول وقت است، سزاوار نیست انسان آخر وقت را برگزیند، مگر به دلیلی؛ چراکه آخر وقت برای بیمار یا کسی که عذری دارد، قرار داده شد. اول وقت خوشنودی خدا را به دنبال دارد و آخر وقت موجب بخشش خواهد شد.
92/11/27
نه:
پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) می فرمایند:
«رضا الرب فی الرضا الوالدین و سخطه فی سخطهما»
خشنودی خداوند در رضایت پدر و مادر و خشم او در نفرین پدر و مادر است».
سیره اجتماعی پیامبر(ص)- ص۱۰۹
92/01/11
امام هادی (ع):
کسی که خود بینی به او راه یابد هلاک میگردد
92/01/18
امام صادق:
کسی که بین خود وخدایش را اصلاح کندخداوند بین او ومردم را اصلاح می کن
محاسن ص29 ، ح13
92/01/25
ترس از خدا ، سرامد هر حکمتی است
93/02/01
امام علی(ع):
کسى که نفسش را محاسبه کند، سود برده و کسى که از محاسبه آن غافل بماند،
زیان دیده است. وسائل الشیعه/ج16/ص97
اهمیت سلامتی روح کمتر از سلامتی بدن نیست، زیرا بدن فانی است، اما روح فناناپذیر است. اگر روح به صفات خوب متصف شود نتیجه آن سعادت جاودانى و اگر رذائل اخلاقى در آن جای گیرد نتیجه اش شقاوت ابدی است
93/02/15
اسراء 9
إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ
این قرآن،به راهى که استوارترین راههاست، هدایت مى کند
93/02/22
امام علی النقی می فرمایند:
حسد،کارهای خوب را از بین می برد و دروغ ، دشمنی می آورد.
93/02/29
امام باقر (ع):
سخن نیک را از هر کس حتی اگر عمل نمیکند فرا گیرید.
93/03/05
حضرت محمد پیغمبر اسلام(ص) فرموده است:
لاخیرفی دین لاصلوة فیه
دینی که در آن نماز نباشد خیری در آن نیست.
93/03/12
امام علی (ع):
" ارزش هر کس به مقدار دانایی و تخصص اوست"
93/03/29
93/03/29
93/02/29